Undervisningsmaterialet udgør et forløb, der består af en temadag i klassen, et efterfølgende forældremøde, samt opfølgning på forløbet. Det er vigtigt at tænke forældrene ind i arbejdet, da vi ved, at forældre har stor indflydelse på deres børns adfærd. Samtidig er det vigtigt, at der følges op på forløbet, så de unges erkendelser og gode hensigter fastholdes.
Underviseren
Der er udarbejdet en lærervejledning, som skal understøtte underviserens arbejde med forløbet. Formålet med lærervejledningen er dels at bidrage til, at underviseren opnår en fortrolighed med social pejling som forebyggelsesmetode og dels at være et brugbart værktøj, når forløbet skal afvikles.
DKR anbefaler, at forløbet afvikles af SSP-konsulenter, SSP-lærere eller AKT-lærere, der i forvejen har en god forståelse for arbejdet med unges trivsel og risikoadfærd. Læs flere anbefalinger i lærervejledningen.
Klassetrin
Undervisningsmaterialet anbefales til 7. klassetrin, men anbefales ikke til brug på 5. klassetrin.