Mange danskere oplever, at varer, som er købt over nettet, aldrig bliver leveret, eller at varen, man modtager, er en ulovlig kopi. En af grundene er, at vi handler på nettet som aldrig før. Men en anden væsentlig årsag er, at der er en kraftig stigning i antallet af falske webbutikker.
De falske webbutikker ligner efterhånden de almindelige netbutikker til forveksling, og de bliver konstant bedre til at efterligne lovlydige butikker. Den seneste tendens er, at fupbutikkerne opkøber gamle domæner og bruger dem som snydeplatform.
Det er både erfarne og mindre erfarne online-shoppere, der falder for fupbutikkernes tricks. Selvom det kan være svært at gennemskue fupbutikkerne, er der nogle særlige kendertegn, man kan være opmærksom på.
En fupbutik tilbyder ofte kendte og populære varemærker til et godt stykke under normalprisen, og sproget på hjemmesiden bærer præg af at være oversat af en maskine.
Derudover er der sjældent kontaktoplysninger til virksomheden, og der bliver ikke svaret på kundernes henvendelser.
Gode råd til dig der handler på nettet
Det er altid en god idé at undersøge sælgeren, inden du betaler penge for en vare på internettet. Du kan fx google webbutikken og undersøge, om der er kontaktoplysninger på sælgeren, fx telefonnummer, adresse ud over emailadressen.
Tjek om der står et CVR-nummer på webbutikkens hjemmeside og tjek eventuelt efterfølgende dette på cvr.dk. Vær skeptisk, hvis en webbutik har en mailadresse, som ikke er knyttet til virksomheden, men en privatperson.
Gå efter e-mærket, når du handler på internettet. Webbutikker som er e-mærkede kontrolleres løbende, og er et udtryk for, at butikken er sikker at handle i.
Tjek at betalingen på en netbutik foregår over en krypteret forbindelse. Det kan du se på hængelås-logoet eller i browserens adressefelt, hvor URL'en eller adressen skal begynde med "https://".
Vær skeptisk, hvis butikken sælger mærkevarer alt for billigt. Selvom en god pris er fristende, kan et køb på en fupbutik ende med at blive en dyr fornøjelse. En god huskeregel er derfor, at hvis et tilbud er for godt til at være sandt, er det nok ikke sandt.