Når børn og unge oplever, at konflikter ikke håndteres på en konstruktiv måde, kan det føre til eksklusion, mistrivsel og i værste fald medvirke til øget risikoadfærd som f.eks. kriminalitet. Forskning viser nemlig en sammenhæng mellem mistrivsel i skolen og risikoadfærd.
Genoprettende praksis, eller mægling, betegner forskellige metoder til at forebygge og håndtere konflikter konstruktivt gennem dialog. Det særlige ved genoprettende praksis er, at tilgangen er baseret på udelukkende frivillig deltagelse og fortrolighed. Det går ud på, at en tredjeperson, en mægler, hjælper parterne i en konflikt til at finde en fælles løsning, som de kan være tilfredse med. Målet er, at parterne selv tager ejerskab til deres konflikt, danner en fælles mening om konflikten, genopretter relationen og indgår holdbare aftaler. Mægleren træffer ingen afgørelse i sagen.
I lande som f.eks. Nordirland og Norge er man længere fremme med at benytte sig af genoprettende tilgange over for børn og unge som alternativer til andre strafferetlige tiltag. Et dansk eksempel på, hvordan genoprettende tilgange bruges mere systematisk over for børn og unge i skolen, findes i Albertslund Kommune, som siden 2017 har arbejdet med den konkrete metode Relationsdannende og genoprettende praksis (RGP). Metoden fokuserer, ved hjælp af konkrete mæglende og trivselsopbyggende redskaber, på at skabe positive fællesskaber og håndtere konflikter konstruktivt.
Relationsdannende og Genoprettende Praksis
Relationsdannende og Genoprettende Praksis (RGP) er en metode, der gennem dialog og opbygning af stærke relationer, kan forebygge konflikter og skadelige hændelser i skolen. Metoden har vist lovende resultater i forhold til at forebygge mobning og fravær i skolerne.
Det Kriminalpræventive Råd har i samarbejde med Albertslund Kommune udviklet film om Relationsdannende og Genoprettende Praksis til skoleledere, lærere, pædagoger og andre, som ønsker mere viden om, hvordan trivselsopbyggende redskaber og genoprettende processer kan bruges i skolen.