2 milliarder kroner. Så stort er hælermarkedet i Danmark, vurderes det i en ny rapport, vi har fået udarbejdet. I 2019 købte op mod 250.000 danskere stjålne varer. Det er et problem, som hænger stærkt sammen med, at Danmark har titusindvis af indbrud i private hjem.
En ny kampagne fra Bo trygt, som DKR er en del af, lanceres i dag. Den skal gøre os danskere opmærksomme på problemet. Vi skal simpelthen se os bedre for, når vi shopper brugt på nettet.
Bak op om kampagnen
I går modtog alle DKR’s medlemsorganisationer en mail med kampagnematerialer. I kan hjælpe os i mål ved at dele kampagnens budskaber på jeres platforme og dermed bakke op om kampagnen. Jeg vil også opfordre til, at I deler vores kampagnevideoer og opslag på de sociale medier.
Tak til samarbejdspartnere
Jeg vil gerne takke alle vores samarbejdspartnere, som har bidraget til kampagnen med faglig viden og ekspertise. Det værdsætter vi meget. Først og fremmest glæder jeg mig over partnerskabet Bo trygt, som Det Kriminalpræventive Råd indgår i sammen med TrygFonden, Foreningen Realdania og Videncentret Bolius.
Bo trygts mål er at reducere antallet af indbrud og øge trygheden. I den aktuelle kampagne sker det ved at mindske efterspørgslen på stjålne varer. I den forbindelse har Bo trygt samlet en række aktører, herunder DKR-medlemmer, om en fælles indsats mod hæleri. Det er blandt andre Gul og Gratis, Den Blå Avis, Forsikring & Pension, Politiet, Forbrugerrådet Tænk, Foreningen for Dansk Internethandel, Bruun Rasmussen og Lauritz.com. Udover at der er blevet delt viden og erfaringer i forbindelse med kampagnen, fortsætter dialogmøderne og arbejdet med at stække hælermarkedet fremadrettet.
Nu glæder jeg mig til at se kampagnen få luft under vingerne. Jeg opfordrer samtidig DKR’s medlemsorganisationer til at bakke op om budskabet, så vi kan stoppe afsætningen af stjålne varer. På forhånd tak.
Læs mere om kampagnen