VVS’er mister kunder pga. hacket e-mail

- Altså min mail er hos en internetudbyder, og for ca. et år siden får jeg lige pludselig besked fra udbyderen om, at min mail er blevet lukket, fordi der har været nogen inde og sende via min mailkonto. Det viser sig, at de har hacket sig ind gennem min mobiltelefon. Der går noget tid, før de kan aktivere kontoen igen, så skulle jeg skifte kodeord og derefter se om der var nogle konsekvenser. 

Peter uddyber, at de økonomiske konsekvenser for ham primært var, at han måtte bruge tid på at køre rundt med tilbud. Han fandt dog senere ud af, at han også havde mistet et par nye kunder, der havde henvendt sig, imens hans mail var lukket ned.

Jeg havde ikke nogen mail i en måned og måtte køre rundt med tilbud manuelt. Det tog meget lang tid.

Peter fortæller, at oplevelsen med at få hacket sin mail har gjort ham opmærksom på ikke at have nogle kritiske data liggende direkte på sin computer, men i en cloudløsning. Han lader efter denne oplevelse ikke sine medarbejdere have adgang til virksomhedens økonomisystemer, men kun til arbejdsmail og ordrestyringsprogram. Derudover er han blevet meget opmærksom på at sikre sig, at hans IT-leverandør har styr på IT-sikkerheden, da han er bange for, hvad konsekvenserne ved at blive hacket igen vil være.

Det er vigtigt for os som virksomhed, at det ikke sker igen, fordi vi kan miste kunder på det, og vi har oplysninger, som ville kunne skade vores økonomi. Hvis jeg ikke havde den sikkerhed i leverandørernes systemer, så ville jeg være meget bekymret.

Se, hvordan din virksomhed undgår it-kriminalitet