Hvordan kan man udtrykke ens grænse, når det kommer til flirt, scoring og sex? Og hvordan er man opmærksom på andres signaler og grænser?
Det er noget af det, som Det Kriminalpræventive Råds undervisningsmateriale stiller skarpt på. Mange unge har svært ved at spørge til eller aflæse, om der er samtykke til sex, viser en nylig undersøgelse fra Det Kriminalpræventive Råd. Siden 2021 har sex uden samtykke været strafbart, men samtykkeloven har ikke løst problemet: Ca. 14.000 kvinder udsættes hvert år for voldtægt.
- Alt for mange unge er usikre på, hvordan man håndterer samtykke til sex i praksis, og de efterspørger mere viden. Derfor følger vi nu op med opdateret undervisningsmateriale, der sætter fokus på bl.a. grænser, signaler og samtykke. Der er brug for mere dialog og oplysning om samtykke og sex, hvis vi vil mindske antallet af seksuelle overgreb, siger Det Kriminalpræventive Råds formand Erik Christensen og fortsætter:
Det er positivt, at der er indført obligatorisk seksualundervisning på gymnasierne, og vi opfordrer nu til, at undervisningen udbredes til alle ungdomsuddannelser og uddannelsestilbud til unge. Vi kan fx se fra vores seneste undersøgelse, at unge fra erhvervsskolerne er den gruppe af unge, som føler sig mest utilstrækkeligt oplyst om samtykke. Det kalder på, at seksualundervisning skal gøres obligatorisk på alle erhvervsuddannelser, siger Erik Christensen.
Undervisningsmaterialet, der er udarbejdet i samarbejde med Sex & Samfund, omfatter nye øvelser, der sætter samtykke på skoleskemaet. Øvelserne klæder de unge bedre på, så de kan navigere i seksuelle relationer med andre unge uden, at det ender i voldtægt eller situationer, hvor det er uklart om, man er gået over grænsen:
- De nye øvelser i undervisningsmaterialet understøtter den nye samtykkelovgivning og sætter gang i diskussioner blandt de unge om, hvad samtykke er, og hvordan det kan se ud. De unge lærer dermed at udtrykke egne grænser – og være opmærksom på andres, siger Flemming Wridt Jensen, videnskonsulent i Det Kriminalpræventive Råd og fortsætter:
- Undervisningsmaterialet sikrer, at de unge får arbejdet i dybden med temaer som flirt, normer, kønsstereotyper og overgreb. Det skal sætte gang i drøftelser og refleksioner blandt de unge om, hvordan de selv og i fællesskab kan handle i forskellige situationer med flirt, scoring og sex, siger Flemming Wridt Jensen.