Flere danskere end nogensinde oplever at blive ramt af digital svindel – it-kriminalitet er blevet et udbredt samfundsproblem. Ofrene bliver snydt ved handel på nettet, udsat for misbrug af deres betalingskort eller kontaktet af svindlere, der narrer dem til at overføre penge: Knap 6 pct. af de adspurgte i undersøgelsen angav i 2024 at være udsat for digital svindel, hvilket svarer til 274.000 danskere. Det er en stigning på hele 45 pct. fra 2023, hvor tallet var 189.000 ofre for digital kriminalitet.
- Svindlerne bliver mere og mere udspekulerede, og de udnytter vores tillid, travlhed og hjælpsomhed til at narre os. Samtidig bliver nye teknologier som kunstig intelligens mere udbredt, og alt peger på, at it-kriminaliteten vokser i de kommende år. Det understreger, at vi som samfund skal gøre langt mere for at bekæmpe svindel online, siger Erik Christensen, formand for Det Kriminalpræventive Råd.
Flere typer af it-kriminalitet er i markant stigning. I 2024 angav 131.000 danskere at være udsat for digital svindel ved handel på falske webshops eller ved handel mellem private på f.eks. Facebook Marketplace, DBA og GulogGratis mod 85.000 danskere i 2023. Også misbrug af betalingskortoplysninger er i kraftig vækst. I 2024 oplevede 110.000 danskerne at blive udsat for denne form for svindel mod 76.000 i 2023.
- Alle, uanset køn og alder, kan blive ramt af it-kriminalitet, og alt for mange borgere ved ikke, hvor de kan få hjælp, når de udsættes for digital svindel. Vi har talt med en lang række kommuner og frivillige, som efterspørger mere hjælp og lokalt samarbejde om at passe på borgerne. Vi opfordrer til, at den nationale cyberstrategi får et stærkere fokus på en landsdækkende indsats, der beskytter danskerne bedre mod digital svindel, siger Det Kriminalpræventive Råds forebyggelseschef Tania Schimmel. Hun opfordrer også til, at borgerne sænker farten online:
- Vi anbefaler, at man tager sig god tid, før man betaler, svarer, reagerer eller klikker online. Det er vigtigt, at man undgår at gøre noget forhastet online. Vær opmærksom på faresignalerne, f.eks. hvis du føler dig presset til at handle hurtigt. Lad dig ikke lokke af tilbud, der virker for gode, da et køb i en fupbutik hurtigt kan blive dyrt, siger Tania Schimmel og opfordrer til, at ofre for digital svindel deler oplevelsen med familie, venner og kolleger:
- Mange føler, at det er skamfuldt at blive svindlet, men det kan ske for alle – og det er vigtigt, at man deler sin oplevelse med andre. Man kan også kontakte Offerrådgivningen, hvis man har brug for hjælp og støtte, siger Tania Schimmel.
På samfundsplan skal der også sættes langt mere ind. Svindlen foregår ofte via sociale medier, e-mail, netbutikker og online platforme, og det skaber behov for et tættere og mere effektivt samarbejde på tværs af myndigheder, organisationer og erhvervsliv i kampen mod it-kriminalitet – og især techfirmaerne skal tage del i forebyggelsen:
- Som borgere har vi alle et ansvar, men techgiganterne og myndighederne må tage det største. Techfirmaerne skal ikke blot fjerne ulovligt indhold. De skal forebygge, at svindlen overhovedet får lov at florere, siger Erik Christensen og tilføjer:
-Hvis vi ikke begrænser den voksende it-kriminalitet nu, kan det få dybt alvorlige konsekvenser. Tilliden mellem borgere og myndigheder vil smuldre, flere og flere danskere vil miste store pengesummer, og politiet vil drukne i sager, de ikke kan nå at opklare.