debatindlæg

Det er ikke pinligt at sige, at man er blevet snydt på nettet

15-06-2024

Er du blevet svindlet, når du for eksempel har købt et par sko eller en computer online? Eller har du modtaget beskeder fra svindlere over for eksempel mail eller sociale medier, som beder dig om at dele personlige oplysninger eller overføre penge?

Af Erik Christensen, formand for Det Kriminalpræventive Råd

Så er du langtfra den eneste, der er med i en kedelig statistik. Digital svindel løber samlet set op i et trecifret millionbeløb, og intet tyder på, at problemet bliver mindre fremover – tværtimod. Det er et kæmpe samfundsproblem, som vi skal tage langt bedre hånd om.

Næsten 190.000 danskere blev i 2023 udsat for digital svindel mod knap 150.000 i 2022. Flere former for digital svindel er i vækst, blandt andet snyd ved onlinehandel og bedrageri, hvor svindleren via mail, sociale medier eller datingsites lokker offeret til at overføre penge. Det viser en ny offerundersøgelse, som Justitsministeriet, Rigspolitiet, Københavns Universitet og Det Kriminalpræventive Råd står bag.

De kriminelle er dygtige og udnytter vores travlhed, hjælpsomhed og tillid til hinanden og myndighederne til at bedrage os for større eller mindre beløb. Alle kan blive ofre for digital svindel – uanset alder, køn og bopæl, og svindlen forventes kun at stige i takt med, at teknologiske muligheder som for eksempel kunstig intelligens bliver mere udbredt. Desuden ved vi, at mange overvurderer egne evner til at gennemskue online svindel.

Det kalder på, at vi som samfund skal gøre en langt større indsats – både som borgere og på samfundsplan – for at forebygge digital svindel. Der er for eksempel behov for at sætte et offentligt-privat samarbejde i værk på tværs af myndigheder, brancher og sektorer for at komme den stigende it-kriminalitet til livs.

Dermed kan der reageres hurtigt ved udbredte former for digital svindel eller ved større trusler. Myndigheder skal også være mere opmærksomme på at indrette deres digitale brugerløsninger og borgerkommunikation, så det ikke kan misbruges.

Derudover skal danskerne klædes langt bedre på til at genkende faresignalerne, og vi skal informeres om, hvordan vi bedst beskytter os mod de skruppelløse it-kriminelle. Det Kriminalpræventive Råd anbefaler, at man stopper op, tager sig god tid og mærker efter, før man betaler, svarer eller klikker online. Det er vigtigt, at man undgår at gøre noget forhastet, når man kommunikerer eller vil gøre et godt køb online. Samtidig skal man aldrig dele personlige oplysninger som for eksempel MitID eller personlige koder – heller ikke med familie, venner eller myndigheder.

Mange danskere føler skyld og skam, hvis de er blevet lokket i en af de it-kriminelles fælder. Det kan være svært at stå frem over for banken og politiet, men også venner og familie. Derfor står Det Kriminalpræventive Råd i samarbejde med Københavns Kommune og Københavns Politi bag en ny kampagne, der for tiden kan ses i bybilledet i hovedstaden og på de sociale medier.

Kampagnen opfordrer til, at flere taler mere åbent om den digitale svindel. Det er vigtigt at droppe udtryk som "ej, hvordan kunne du hoppe på den". Vær i stedet omsorgsfuld og støttende, hvis for eksempel din far, datter eller ven er blevet udsat for digital svindel.

Det er afgørende, at vi kommunikerer åbent og ærligt om oplevelsen, hvis vi rammes af it-kriminalitet. Dermed står vi skulder til skulder mod de it-kriminelle og kan forhindre, at andre bliver snydt online.

Debatindlægget blev bragt d. 15. juni i Avisen Danmark.

Anne-Sofie Thiel
Anne-Sofie Thiel
Pressemedarbejder