Digitale krænkelser, som fx ulovlig deling af nøgenbilleder, online mobning og trusler, er et udbredt problem på landets skoler, og det har alvorlige konsekvenser for børn og unge. Men mange skoler er i vildrede med, hvad de skal stille op, når en ung er blevet krænket digitalt. Det blev startskuddet til projekt ’håndtering af digitale krænkelser’ i Jammerbugt og Hjørring Kommuner.
Projektet indeholder konkrete handleplaner med ’actioncards’, der sikrer, at børn og unge får den nødvendige hjælp, hvis de har været udsat for en digital krænkelse. Handleplanerne guider fagpersoner som fx lærere og pædagoger i, hvordan de skal håndtere en situation, hvor en ung er blevet krænket online. Fx skal de vurdere krænkelsen, og andre lærere, myndigheder og forældre skal evt. kontaktes. En overbygning på projektet er, at politiet kontakter den eller de personer, der har anmeldt krænkelsen og sikrer den rette hjælp. Samtidig er der SSP-konsulenter tilknyttet projektet, der kan guide fagpersoner i deres håndtering af digitale krænkelser.
Projektets handleplaner er delt med alle landets kommuner. En undersøgelse fra Det Kriminalpræventive Råd har tidligere vist, at mere end hver tredje skole har haft sager med ulovlig billeddeling det seneste år, så de positive nordjyske erfaringer ventes at kunne bidrage til bedre håndtering af digitale krænkelser på landsplan.
Projekt ’håndtering af digitale krænkelser’ sikrer med konkrete redskaber, at fagpersoner som fx lærere og pædagoger klædes på til at håndtere digitale krænkelser. Derfor er projektet nomineret til Den Kriminalpræventive Pris.