Tune Ind

24-09-2018

De fleste seksuelle overgreb sker blandt teenagere. Oftest blandt kærester eller bekendte - derhjemme og i forbindelse med en fest eller bytur. En ny kampagne fra DKR skal hjælpe unge med at tune ind på hinandens seksuelle grænser.

De unge vil gerne respektere hinandens seksuelle grænser, men det kan være svært at finde ud af, hvornår der er givet grønt lys til sex, og hvornår man presser for meget på. Mange unge ved ikke, hvordan man taler om sex og grænser. Derfor lancerer Det Kriminalpræventive Råd en kampagne, der skal hjælpe unge med at tune ind på hinandens seksuelle grænser.

Fire ud af ti, der udsættes for seksuelle overgreb, er teenagere i alderen 13-19 år. Seks ud af ti af disse seksuelle overgreb (58%) sker mellem personer, der er kærester eller kender hinanden i forvejen (ikke familiemedlemmer). I hvert tredje tilfælde sker overgrebene i forbindelse med en fest eller bytur (34%), og de fleste gange sker overgrebene hjemme hos en af teenagerne (65%). Det viser en kvantitativ undersøgelse fra Aalborg Universitet, Københavns Universitet og DKR i perioden 2016-2017.

Konsekvenserne af seksuelle overgreb er store

  • De unges forhold til sex bliver påvirket (53%),
  • De skammer sig eller er flove (46%),
  • De har sværere ved at stole på andre (39%),
  • Nogle føler sig ligefrem beskidte (37%),
  • Hver tredje har fået mindre selvværd (36%).

- Det at få overtrådt sine seksuelle grænser er en af de værste krænkelser, man kan blive udsat for. Udover de store psykiske konsekvenser, det har at blive udsat for et seksuelt overgreb, ved vi, at dem der har været udsat, har en større risiko for at blive udsat igen. Derfor er det vigtigt at forebygge tidligt, og derfor sætter vi nu ind med en national kampagne målrettet de unge, siger formand for DKR Henrik Dam.

Tabu om sex gør det svært at tune ind

De unge ønsker at overholde hinandens seksuelle grænser. Men det er svært for dem at tale om det, aflæse hinandens signaler og sige fra, når grænsen er nået. Det viser en kvalitativ analyse blandt unge, som Antropologerne har foretaget for DKR.

Ifølge Gabriela Rehfeld, der er jordemoder, sexologisk rådgiver og bestyrelsesmedlem i Dansk Sexologisk Selskab, har unge ikke lært at tale om seksuelle grænser, fordi sex fortsat er et tabu - også for voksne: - Vi sender de unge ud i en verden, hvor sex er tabu. De unge vil meget gerne mærke efter hos hinanden, men vi har ikke lært dem, hvordan de skal tale om sex. Derfor er det vigtigt, at vi voksne tager ansvar og hjælper unge med at italesætte sex og seksuelle grænser og guider dem til, hvordan de tuner ind på hinanden.

Musik og Youtubere

Kampagnen Tune Ind fra DKR skal gennem musik, videoer og Youtubere hjælpe især 15-17-årige med at tune ind på hinanden seksuelt – uden at pege fingre. Kampagnen forankres følelsesmæssigt i både lyd, film og andre unge, som målgruppen kan spejle sig i.

- Målet med kampagnen er at få de unge til at reflektere over deres egne grænser og ikke mindst andres. Vi vil gerne gøre det legitimt og normalt for de unge at tale om sex, samtykke og grænser med hinanden. Der må vi voksne gå frem med et godt eksempel. Derfor vil jeg opfordre alle voksne omkring de unge til at tale med dem om sex og grænser. Først og fremmest forældre men også lærere, klubmedarbejdere, fodboldtrænere og alle andre, der har kontakt til de unge, siger formand for DKR Henrik Dam.

Tune Ind-kampagnen, som blev lanceret til Guldtuben den 22. september 2018, består af en sang til de unge, som er lavet af Emil Kruse og Louis Samson, samt en minidokumentar og en række youtube-videoer. Kampagnen kan følges på kampagnesiden og på Facebook.

Derudover deler Natteravnene 45.000 kondomer med kampagnens logo og budskaber ud i nattelivet. I 2019 lancerer DKR desuden et undervisningsmateriale i samarbejde med Sex & Samfund for at sætte emnet på dagsordenen i skolerne.

Tune Ind logo

Materialer