Flirt og grænser på skemaet

Hvor går grænsen, når man prøver at score og flirte? Det kan være svært for unge at sætte ord på. Nye undervisningsmaterialer fra Sex & Samfund og DKR skal få unge til at tune sig ind på egne og andres grænser.

Det sker hver weekend, når de sidder til forfesten, når de går i byen eller er til fest på gymnasiet. Unge, der flirter og prøver at score. Men mange unge oplever også, at deres grænser overskrides. For hvordan siger man ja eller nej? Hvordan viser man sin interesse eller giver en omsorgsfuld afvisning? Og hvad hvis man snarere vil sige ’måske’ – eller nej til sex – men ja til at kysse og sove sammen? Det er ikke nødvendigvis let.

Undervisning i flirt og grænser

Derfor sætter Sex & Samfund og DKR seksuelle grænser og overgreb på skoleskemaet. Det sker med en ny række undervisningsmaterialer målrettet ungdomsuddannelserne samt 9. og 10. klasse. Materialerne har fokus på grænser, flirt, normer og forebyggelse af seksuelle grænseoverskridelser og overgreb blandt unge.

- Oplevelser med flirt og sex kan være grænseoverskridende, og de kan i værste fald ende i seksuelle overgreb. Derfor er det helt centralt, at vi sætter ind, før de unge gør deres første seksuelle erfaringer. Vi indledte indsatsen sidste år med kampagnen Tune Ind, som mange unge viste interesse for. Nu følger vi op med et undervisningsmateriale, hvor de unge får mulighed for at arbejde i dybden med disse temaer, så de kan lære, hvordan man bedst tuner ind på hinanden, siger sekretariatschef i DKR, Anna Karina Nickelsen.

Teenagere er mest udsat

Sidste år lancerede DKR undersøgelsen Seksuelle Krænkelser, der viser, at teenagere er i særlig risiko for at blive udsat for seksuelle overgreb. 13-19-årige udgør 40 % af alle dem, der har været udsat for tvungen sex eller forsøg herpå. Seksuelle overgreb sker desuden oftest mellem jævnaldrende unge, der kender i hinanden i forvejen, og sker typisk i hjemmet hos enten offer eller gerningsperson eller før, under eller efter fester og byture.

Fakta

  • Undervisningsmaterialerne er målrettet og versioneret til ungdomsuddannelserne samt 9. og 10. klasse.
  • De er opdelt i en række tematiske kapitler, og der er mulighed for at arbejde i dybden med temaer som flirt, sex, normer og kønsstereotyper, grænser, overgreb, lovgivning, rettigheder og at skabe positive forandringer for sig selv og andre.
  • Materialet indeholder både øvelser, der tager udgangspunkt i film og medier, konkrete cases og eksempler fra Sexlinien samt historier fra podcasten 'Grænseland – samtaler med mænd om sex', som er udviklet af Dagbladet Information og støttet af Foreningen Roskilde Festival.
  • Seksualundervisning om personlige grænser og grænsesætning, følelser, relationer og rettigheder er obligatorisk i grundskolen, men det er ikke obligatorisk for elever på ungdomsuddannelser og i 10.klasse.
  • DKRs rapport, der undersøger omfanget og karakteren af seksuelle overgreb i et livstidsperspektiv, viser, at 6 % af danskerne i løbet af deres liv har været udsat for tvungen sex. 4 % af danskerne har i løbet af deres liv været udsat for forsøg på tvungen sex.
  • Det har både fysiske og psykiske konsekvenser for mennesker, der oplever seksuelle overgreb, og det rammer deres seksuelle sundhed og trivsel. De personer, der har oplevet at blive tvunget til sex, er i en højere risiko for at opleve at blive tvunget til sex igen, idet 32 % er blevet tvunget til sex fem gange eller derover. 22 % er blevet tvunget til sex 2-4 gange, ifølge DKRs rapport.

Film til materialet

Afvisninger

Flirt, fest og alkohol

Mellem venner