Åbent Hus kampagne

26-11-2018
Indbrud Tyveri Trygge byer

Målrettet fokus har givet markant fald i antallet af indbrud i København de seneste år. Men det skal blive endnu bedre. Nu sætter vi gang i kampagnen ’Indbrudstyve elsker Åbent Hus’.

Knuste ruder. Smadrede døre. Endevendte stuer og tomme smykkeskrin. I 2017 blev flere end 1.700 københavnske hjem endevendt af indbrudstyve. Derfor lancerer Københavns Kommune i samarbejde med Københavns Politi og DKR kampagnen ’Indbrudstyve elsker Åbent Hus’.

Kampagnen skal med tre effektive råd hjælpe københavnerne med at indbrudssikre deres hjem, så indbrudstyvene ikke udser deres hjem til at have 'åbent hus'. Et af rådene er, at nabohjælp virker, og derfor bør man tale med sin nabo og holde øje med hinandens hjem.

- Vi opfordrer til at hilse på alle, man møder i nabolaget – både dem man kender, og dem man ikke kender. En tyv, som er blevet set, vender ikke tilbage til samme område. Organiseret nabohjælp forhindrer hvert 5. indbrud, så vi ved, at Nabohjælp virker. Derfor håber vi også, at endnu flere danskere vil tilslutte sig, siger sekretariatschef i DKR Anna Karina Nickelsen.

Gratis tænd/sluk-ure

Kampagnen skydes i gang med et kick-off event den 26. november kl. 15.30 i Kronen i Vanløse. Her uddeler Københavns Kommune og Københavns Politi gode råd om indbrudssikring. Der vil også være gratis tænd/sluk ure til de første 500 københavnere, der kigger forbi.

Både i Københavns Politikreds og på landsplan har der de senere år været et fald i antallet af indbrud.

Fakta om Åbent Hus-kampagnen

Bag kampagnen står Københavns Kommune i samarbejde med Københavns Politi, DKR, Botrygt og Frederiksberg Kommune.